NASZE PROJEKTY

Teatr profilaktyczny – Kto jak nie ja

23 marca 2017 uczniowie klas IV-VI ze Szkoły Podstawowej w Drążdżewie mieli okazję obejrzeć profilaktyczne przedstawienie pt. „Kto jak nie ja”. Była to pewna historia o mamie Pawła, ucznia Szkoły Podstawowej, która nie mogła być na ostatniej wywiadówce syna. Kobieta z trudem radziła sobie z wypełnianiem obowiązków, które spadły na nią, od kiedy tata Pawła wyjechał pracować za granicą. Wychowawczyni klasy w rozmowie telefonicznej poinformowała mamę Pawła o niepojących zmianach w zachowaniu syna. Chłopiec został przyłapany na posiadaniu papierosów, jego wyniki w nauce i stosunek do rówieśników budziły zatroskanie nauczycieli. Była to dramatyczna chwila dla kobiety, zwłaszcza że jej syn wszystkiemu zaprzeczał, a jego zachowanie wyraźnie świadczyło o tym, że chłopiec okłamuje matkę. Mama Pawła trafiła do szpitala z podejrzeniem zawału serca. Był to cios dla Pawła, który nie potrafił zrozumieć, że to jego zachowanie i decyzje przyczyniły się do zagrożenia życia matki. Z propozycją pomocy dla chłopaka wystąpiła jego szkolna koleżanka, wobec której Paweł kierował wyraźne uczucie zazdrości w związku z jej pozycją i uznaniem wśród rówieśników. Dziewczyna świetnie się uczyła, miała doskonałe wyniki w sporcie, była powszechnie akceptowana w swoim środowisku. A przede wszystkim lubiła Pawła i wierzyła w jego możliwości. Spektakl „Kto, jak nie ja” to teatralny przewodnik po żmudnej drodze budowania swojej wartości i wyjątkowości, drodze obficie wyposażonej w drogowskazy, ukierunkowujące młodego widza w poszerzaniu kompetencji i wiedzy o kreowaniu relacji z otoczeniem.
W przedstawieniu pokazane zostały podstawowe zagadnienia związane z programem profilaktycznym dla uczniów klas 4-6 Szkoły Podstawowej:
– profilaktyka inicjacji i negatywnych skutków, związanych z papierosami i e-papierosami,
– profilaktyka przemocy fizycznej, psychicznej i emocjonalnej w relacjach rówieśniczych i rodzinnych,
– podejmowanie wyborów i odpowiedzialność za decyzje,
– kształcenie poczucia asertywności i umiejętności budowania relacji w oparciu o komunikat werbalny /kultura słowa/,
– rozpoznawanie emocji i kontrola nad nimi,
– szacunek dla opiekunów i nauczycieli,
– szczególne przywiązanie do kultywowania i rozwijania indywidualnych pasji, jako element budujący poczucie pewności i autoakceptacji.
Program przedstawił teatr profilaktyczny „Kurtyna” z Krakowa. Bardzo dziękujemy koordynatorce Gminnego Programu Profilaktyki, p. Stanisławie Gołaszewskiej, za umożliwienie udziału uczniom, w tak pouczającej lekcji.

Comments are closed.